Det må vara angeläget att skydda både statens investeringar och de anställda på SAS men nu har det gått ett steg för långt tycker jag.
Det är dags att inse att bolaget mår bäst av att sättas i konkurs och sedan rekonstrueras, då och bara då kan man komma tillrätta med de inbyggda problemen i dagens SAS, för mycket personal med på tok för höga löner. Regeringarna i de 3 länderna borde sedan heläga det rekonstruerade företaget för att sedan snabbt sälja ut det till privata aktörer. På detta sätt kan man få tillbaka stor del av det satsade kapitalet.
Vi måste förstå att SAS bildades och strukturerades då länder och regeringar helt och hållet styrde flygtrafiken. I dagens avreglerade värld måste man vara snabbfotad och effektiv, och bara ett sådant SAS kan överleva i en framtid. Att gå in och strukturera om det nuvarande SAS tar både för lång tid och kostnaderna blir astronomiska, sannolikt större än vad som länderna redan investerat.
Vidare kan det inte anses särskilt rättvist att regeringar subventionerar lågprissatsningar för ett bolag som inte är strukturerat för en sådan marknad. Det enda det leder till är en prisdumpning som är skadlig även för de aktörer som idag framgångsrikt verkar på den avreglerade flygmarknaden.
Så gör det enda rätta, låt kolossen falla för att sedan återuppstå igen.....se vad som hände med Swissair och Sabena och lär av det.
onsdag 10 februari 2010
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar